Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2009

Με αφορμή τα θέματα των παιδαγωγικών για ΠΕ02, ΠΕ03,ΠΕ04,ΠΕ08,ΠΕ15

ή αλλιώς
το «Προς τη Νίκη» του ΑΣΕΠ και του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου

Επειδή ως διαγωνιζόμενοι τόσο σε αυτό το διαγωνισμό όσο και σε προηγούμενους αισθανθήκαμε να γινόμαστε αποδέκτες μιας κυνικής προπαγάνδας με τους χειρότερους όρους αποφασίσαμε να σχολιάσουμε τα θέματα των παιδαγωγικών που κληθήκαμε να απαντήσουμε την Κυριακή 1η Φλεβάρη. Οποιοσδήποτε κι αν κάνει έστω και μια απλή ανάγνωση των ερωτημάτων και των πιθανών απαντήσεων καταρχάς θα πιστέψει ότι ζει σε μια χώρα που έχει το ιδανικό σχολείο της γνώσης, της αυτενέργεια και της δημοκρατικότητας και στο οποίο η κυβερνητική πολιτική εξωραΐζεται, ενώ οι μόνες ανορθογραφίες του αποτελούν ευθύνη των εκπαιδευτικών και η επίλυσή τους αποτελεί κριτήριο για το διορισμό μας!!! Η παραβατικότητα και ο ρατσισμός αποκόπτονται από την κοινωνική τους διάσταση, ενώ η ελλιπής κατάρτιση του εκπαιδευτικού φταίει για όλα, όπως φαίνεται, παρόλο που οι ίδιο που βάζουν θέματα δημιουργούν τα προγράμματα σπουδών στα σχολεία και τα πανεπιστήμια και έχουν την ευθύνη της μηδαμινής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που βρίσκονται ήδη στα σχολεία. Αυτοί που ευαγγελίζονται έναν άλλον εκπαιδευτικό με ατράνταχτο τρόπο τόσο από τα θέματα του γνωστικού αντικειμένου όσο και από τα παιδαγωγικά μάς απέδειξαν ότι το πρότυπό τους είναι ο εκπαιδευτικός που γνωρίζει ανούσιες λεπτομέρειες της παπαγαλίας, είναι ενοχικός και φοβικός στο σχολείο. Έχοντας, όμως, ένα διαφορετικό τρόπο σκέψης και άλλο όραμα για το σχολείο κάνουμε τον παρακάτω σχολιασμό απευθυνόμενοι στους απανταχού θεματοθέτες…
Θέμα 1ο
Να σας θυμίσουμε ότι τα προβλήματα στην εφηβεία είναι πολλαπλά κι ο εκπαιδευτικός, όποια κατάρτιση κι αν έχει, δεν μπορεί να αντικαταστήσει το ρόλο και τη συμβολή του ψυχολόγου που σε κάθε σχολείο θα έπρεπε να υπάρχει και δεν είχατε καν την ευθιξία να το συμπεριλάβετε στις πιθανές απαντήσεις.
Θέμα 2ο
Και πάλι τα προβλήματα ενός μαθητή είναι πολλαπλά. Πιο συγκεκριμένα δε θα σας προτείναμε ως πιθανή απάντηση την επόμενη φορά να προσθέσετε τον όγκο και τη φύση της ύλης, καθώς και τις συνθήκες διδασκαλίας στα σχολεία…ίσως τελικά να φταίει και αυτό.
Θέμα 3ο
Πιθανή απάντηση μπορεί να είναι η φύση του σχολείου; Και βέβαια. Ποιο παιδί έχει τη διάθεση να περάσει όλη του την εφηβεία με ένα 7ωρο ημερήσιο πρόγραμμα που δεν αγγίζει τις ανάγκες και την ψυχοσύνθεσή του, όταν μάλιστα αυτό δεν του εξασφαλίζει τίποτα σχεδόν για τα μέλλον του και μάλιστα συνοδεύεται πάντα με αντίστοιχο πρόγραμμα στο φροντιστήριο ή τα ιδιαίτερα μαθήματα; Ή μήπως δεν ξέρετε ότι υπάρχει η παραπαιδεία; Επιπλέον, αναρωτιόμαστε πώς η παιδαγωγική κατάρτιση του εκπαιδευτικού μπορεί να υπερκεράσει το παραπάνω πρόβλημα.
Θέμα 4ο
Σε μια κοινωνία ρατσιστική προφανώς τέτοια περιστατικά αντανακλώνται και στο σχολείο. Ζούμε σε ένα κράτος του οποίου η πολιτική γύρω από τους μετανάστες, όταν υπάρχει, είναι τουλάχιστον επικίνδυνη. Καθημερινά δε ακούμε από παντού ότι οι μετανάστες φταίνε για την ανεργία, οι μετανάστες ευθύνονται για την εγκληματικότητα κ.ο.κ. Το σχολείο έχει τεράστια ευθύνη και μπορεί πράγματι να συμβάλει στην αλλαγή αυτής της κατάστασης. Όσα project κι αν κάνει ο καθηγητής πάντως μόνος του δε θα καταφέρει και πολλά. Τέλος, θα προτιμούσαμε να γνωρίζουμε την επόμενη φορά, πέρα από την ευθύνη του εκπαιδευτικού, ποιο είναι αυτή τη στιγμή το σχέδιο του ΥΠΕΠΘ για τις τάξεις υποδοχής των παιδιών των μεταναστών και το πρόγραμμα σπουδών που έχει ως στόχο την αρμονική τους ένταξη και όχι την αλλοίωση της πολιτισμικής τους ταυτότητας;
Θέμα 5ο
Πράγματι η σωστή απάντηση είναι η δ. Δε νομίζουμε ότι δεοντολογικά θα απαντούσε κανείς κάτι διαφορετικό. Στην πράξη, όμως…
Θέμα 6ο
Η πολυδιαφημιζόμενη στρατηγική της διαθεματικότητας πώς μπορεί να εφαρμοστεί σε ένα σχολείου που παρέχει θραύσματα γνώσης και συσσώρευση πληροφοριών με παταγώδη αποτυχία; Και αναρωτιόμαστε ποιοι χώροι μπορούν να στεγάσουν τις δραστηριότητες ενός διαθεματικού αναλυτικού προγράμματος, πώς αυτή μπορεί να γίνει πράξη σε ένα σχολείο εξεταστικό κάτεργο και κυρίως σε ένα σχολείο που στερείται καθηγητές (αρκεί να δει κανείς τον αριθμό διορισμών της επόμενης διετίας).
Θέμα 7ο
Πώς αυτό είναι δυνατό όταν ο εκπαιδευτικός πρέπει ανά τετράμηνο να παρουσιάζει στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας τα σχέδια της διδαχθείσας ύλης, τα οποία οφείλουν να είναι πιστά στο αναλυτικό πρόγραμμα; Πώς είναι δυνατό αυτό να γίνει και μάλιστα σε καθημερινό επίπεδο εντός του 45λεπτου μαθήματος σε μια τάξη που έχει 30 και 35 μαθητές; Στα λόγια πολλά γίνονται, στην πράξη, όμως, φαίνεται πως οι υπεύθυνοι δε νοιάζονται. Άλλωστε ο εκπαιδευτικός «θα βγάλει το φίδι από την τρύπα».
Θέμα 8ο
Αν και θα περιμέναμε μια τέτοια ερώτηση στο γνωστικό μέρος εξέτασης, η διαθεματικότητα και η προοδευτικότητα που ανάγλυφα περιγράψατε στα προηγούμενα θέματα συμπληρώνονται από αυτό και μας αφήνετε κυριολεκτικά άφωνους. Άλλωστε στο συγκεκριμένο θέμα το μόνο που λείπει είναι η … αρετή
Θέμα 9ο
Η αύξηση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης και το ενιαίο 14χρονο υποχρεωτικό δημόσιο σχολείο αποτελεί βασικό αίτημα του εκπαιδευτικού κινήματος και υποβαθμίζεται με εσκεμμένο τρόπο από διατυπώσεις σαν της πιθανής απάντησης α. Αλλά σε ποια κριτική αναφέρεστε; Σε αυτή που μας αποδείξατε ότι πιστεύετε απ΄ τα θέματα των ψυχοπαιδαγωγικών και της διδακτικής ή από τα θέματα στην εξέταση του γνωστικού; Και επιτέλους, αφού υπάρχει σωστή απάντηση και την ξέρετε, γιατί δεν την κάνετε πράξη;
Θέμα 10ο
Άλλο ένα θέμα βασισμένο στη θεωρία της σύγχρονης παιδαγωγικής…
Θέμα 11ο
Από το θέμα αυτό και μετά αρχίζει η σταδιακή αναπαράσταση του σύγχρονου εκπαιδευτικού: ενός φοβικού καθηγητή που είναι αντικείμενο συνεχούς αξιολόγησης από ολόκληρο το πλέγμα διοικητισμού. Πάντως για ποια προετοιμασία συζητάμε όταν τα βιβλία του σχολείου αλλάζουν συνεχώς χωρίς να δίνουν τη δυνατότητα στον εκπαιδευτικό να προετοιμαστεί και να τα κρίνει στην πράξη, όταν η επιμόρφωση αποτελεί προσωπική ευθύνη του εκπαιδευτικού με δική του επιβάρυνση σε κόπο και χρήμα;
Θέμα 12ο
Και μια φιοριτούρα θεωρίας μέσα στα θέματα για να στηριχτεί και η επιστημονικότητα του διαγωνισμού.
Θέμα 13ο
Ως διαμορφωτική αξιολόγηση ορίζεται… «η αξιολόγηση που χρησιμοποιείται για να εκτιμήσει την πρόοδο της διδασκαλίας μας. Σκοπός είναι να παρέχει συνεχή ανατροφοδότηση σε μαθητές/ -τριες και καθηγητές. Η διαμορφωτική αξιολόγηση εξαρτάται από τις ειδικά διαμορφωμένες δοκιμασίες που υποβάλλουμε τους μαθητές/ -τριες αφού ολοκληρώσουμε συγκεκριμένα κομμάτια της διδασκαλίας μας. Οι δοκιμασίες που σχεδιάζουμε κι εφαρμόζουμε είναι συνήθως κριτηρίου κι εξετάζουν τα χαρακτηριστικά της διδασκαλίας που επιδιώκουμε. Μερικές φορές μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και σταθμισμένες δοκιμασίες ή και απλές τεχνικές παρατήρησης όπου εστιαζόμαστε στη «βελτίωση» των μαθητών/ -τριών μας και στα πιθανά λάθη και αδυναμίες τους. Τα αποτελέσματα της διαμορφωτικής αξιολόγησης δε χρησιμοποιούνται συνήθως για να βαθμολογήσουμε» ( Σκορδίλης Εμμανουήλ,)
Ως εκ τούτου καμία από τις απαντήσεις δεν μπορεί να θεωρηθεί ακριβής βάσει του ορισμού του παιδαγωγικού ινστιτούτου.
Θέμα 14ο
Φυσικά και το α είναι απαραίτητο. Το β και το γ σχετίζονται με το μάθημα και το επίπεδο των μαθητών. Οι δε στόχοι διδασκαλίας που αναφέρονται στη δ πιθανή απάντηση δεν είναι κάτι ουδέτερο.
Θέμα 15ο
Η πραγματική ερώτηση θα έπρεπε να είναι τι προλαβαίνουν να κάνουν τα παιδιά της ΄Γ λυκείου πέρα από τις πανελλήνιες. Η αδιαφορία των μαθητών είναι προφανής, όχι, όμως, γιατί φταίει ο εκπαιδευτικός, αλλά γιατί όλο το λύκειο είναι προσανατολισμένο στις εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο. Η δε β πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι και σωστή τη στιγμή που έχει ανοίξει ο «διάλογος» για το νέο εξεταστικό σύστημα και προτείνεται η προσμέτρηση του βαθμού απολυτηρίου για την εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο.
Θέμα 16ο
Το θέμα αυτό αναδεικνύει την ανάγκη ύπαρξης στα σχολεία της συμβουλευτικής για καθηγητές και μαθητές. Στα πλαίσια του γκάλοπ, λοιπόν, που φαίνεται να διενεργείτε με τα θέματα αυτά προτείνουμε την επόμενη φορά να εντάξετε την παραπάνω πρόταση στις πιθανές απαντήσεις, αντί των α και β που ορίζουν ξεκάθαρα ύπαρξη καθηκοντολογίου.
Θέμα 17ο
Το γ αποτελεί τον ορισμό της επιστήμης συνολικά. Για ποιο λόγο, όμως, κόπτεστε να σας αποδείξουμε εμείς την επιστημονικότητα της παιδαγωγικής; Τα θέματά σας δε φτάνουν;
Θέμα 18ο
Καταρχάς η μετωπική διδασκαλία είναι αυτή που χρησιμοποιείται κατά κύριο λόγο στα σχολεία. Ο τρόπος διδασκαλίας καθορίζεται από το περιεχομένου που πρέπει να διδαχθεί και τα μέσα που παρέχονται. Με πιο δαιμονισμένο τρόπο οδηγεί η μετωπική/μονολογική διδασκαλία στην αυτενέργεια, δεν καταλαβαίνουμε. Το μόνο που μπορούμε να σκεφτούμε ως εκδήλωση αυτενέργειας από πλευράς των μαθητών είναι η…αντίδραση!
Θέμα 19ο
Τα εισαγωγικά στη διατύπωση να τα εκλάβουμε ως ειρωνεία και μάλιστα τραγική;
Θέμα 20ο
Η πιθανή απάντηση α δεν ισχύει επειδή οι γονείς δεν προλαβαίνουν να βοηθήσουν τα παιδιά ακόμα και αν τους το ζητήσουν αφού δουλεύουν συνεχώς προκειμένου να καλύψουν τα έξοδα της πιθανής απάντησης γ. Ο προϊστάμενος και κατά κύριο λόγο κομματικός εγκάθετος είναι κατά τη λογική σας αυτός που αποφασίζει στην πραγματικότητα. Και επειδή πιθανολογούμε ότι σωστή είναι η απάντηση β αναρωτιόμαστε πώς είναι δυνατό να αναθέσει ο εκπαιδευτικός εργασίες οποιασδήποτε φύσης χωρίς να τις προετοιμάσει;;;
Θέμα 21ο
Είναι τουλάχιστον εμπαιγμός με αναλογία διορισμούς 1/33, 1/16 κ.ο.κ. να αποτελεί κριτήριο διορισμού μας η πιθανή διοικητική μας θέση μετά από πολλά, πολλά, πολλά χρόνια. Προτείνουμε στον επόμενο διαγωνισμό να μας ρωτήσετε τι θα κάνουμε όταν/για να γίνουμε προϊστάμενοι;;;
Θέμα 22ο
Και να που το Υπουργείο επιστρέφει μετά από γενναίες δόσεις προπαγάνδας στο βαθύ σχολείο και αναγκάζεται να παραδεχτεί ότι το σύστημα που έχει δημιουργήσει γεννά την επιθετικότητα. Μόνο που αυτή δε υπάρχει από παρθενογένεση.
Όταν τα παιδιά γίνονται «φυτά» για να περάσουν στο πανεπιστήμιο και να πάρουν ένα πτυχίο με εξαιρετικά περιορισμένα εργασιακά δικαιώματα, όταν η εντατικοποίηση, ο ανταγωνισμός και οι άνισες ευκαιρίες υπάρχουν σε ένα σχολείο που κάθε άλλο παρά αρμόζει στην εφηβική ηλικία και στις ανάγκες των μαθητών, λίγα πράγματα μπορούν να γίνουν από ένα βιβλίο, λίγες ώρες παραπάνω, έναν εκπαιδευτικό. Και επειδή καταλαβαίνουμε την επικαιρότητα του θέματος, να σας πούμε ότι όταν σκοτώνεται ένας 15χρονος μαθητής, όταν η αστυνομία επιτίθεται σε μαθητές και τους ξυλοκοπεί επειδή διαδηλώνουν, όταν 14χρονα παιδιά δικάζονται βάσει τρομονόμου καλό είναι να μην αναρωτιέστε για τους τρόπους αντιμετώπισης της επιθετικότητας. Κοιταχτείτε στον καθρέφτη και θα βρείτε τις αιτίες.
Θέμα 23ο
Ακόμα κι αν τηρηθεί η απαραίτητη γραφειοκρατία τα λεφτά που θα τα βρούμε; Θυμάστε το φετινό προϋπολογισμό για την εκπαίδευση;
Θέμα 24ο και 25ο
Καταρχάς δεν μπορούμε να μη σχολιάσουμε τη λογική ανταποδοτικότητας που μπαίνει από την πιθανή απάντηση 25β. Να φανταστούμε ότι κρατάτε χαμηλόμισθους τους εκπαιδευτικούς επειδή δεν παράγουν έργο στα σχολεία; Να σας θυμίσουμε πάντως ότι η πραγματική αναβάθμιση του έργου του σχολείου γίνεται με αύξηση των παροχών για την παιδεία. Η δε αναβάθμιση του έργου της σχολικής μονάδας πρέπει να γίνεται προκειμένου να ανταποκρίνεται αυτό στις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας. Και επειδή τελευταία γίνεται πολύ λόγος για τη Σουηδία και τη Φιλανδία και το πρότυπο εκπαιδευτικό τους σύστημα να σας ενημερώσουμε ότι εκεί το κράτος πληρώνει ακόμα και τα μολύβια των μαθητών, καθώς δε φορολογούνται μόνο οι εργαζόμενοι των 700 ευρώ, αλλά και το μεγάλο κεφάλαιο.
Θέμα 26ο και 27ο
Η σωστή απάντηση δόθηκε από τη στάση του ΥΠΕΠΘ πέρσι στην περίπτωση του σχολείου της Γκράβας. Η διευθύντρια του πολυπολιτισμικού σχολείου που είχε αντικαταστήσει την προσευχή με το ποίημα «Το πρωινό άστρο» του Ρίτσου , που σε συνεργασία και με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς πέρα από μαθήματα στους μαθητές είχε οργανώσει μαθήματα και για τους γονείς, ενώ σε απόλυτο κλίμα συνεργασίας είχαν σχεδιάσει και υλοποιούσαν σειρά δραστηριοτήτων που είχαν ως σκοπό τη γνώση, την κατανόηση και τη συνύπαρξη των διαφορετικών πολιτισμών, καρατομήθηκε ως αντεθνικώς δρώσα!!!! Αρκετά, λοιπόν, με τις επικλήσεις και τις υποδείξεις.
Θέμα 28ο
Μην τα ξαναλέμε. Σας παραπέμπουμε στο 5ο θέμα
Θέμα 29ο
Ο πρόεδρος της σοσιαλιστικής διεθνούς σας πρότεινε το θέμα; Προς τι το όψιμο ενδιαφέρον για τη σοσιαλιστική εκπαίδευση; Ο Vigotsky πάντως μίλησε για τον κοινωνικό χαρακτήρα της εκπαίδευσης και θα ήταν καλό όταν υπάρχει μια συνολική θεώρηση των πραγμάτων να μην απομονώνετε φράσεις, προκειμένου να είστε political correct χωρίς κανένα κόστος.
Θέμα 30-31ο
Τελειώνοντας αυτόν το σύντομο σχολιασμό καιρός είναι να μιλήσουμε για το τι πραγματικά είναι η αξιολόγηση. Το γεγονός ότι ακόμα και εσείς την ορίζετε ως κίνητρο αποδεικνύει ότι με ωραία λόγια της δίνετε τιμωρητικό χαρακτήρα. Η αξιολόγηση, λοιπόν, συνδέεται άμεσα με την επαγγελλόμενη αξιοκρατία, όπου οι πελατειακές σχέσεις εντός του δημόσιο σχολείου και το πρότυπο πειθαρχημένου εκπαιδευτικού, πιστού στο αναλυτικό πρόγραμμα, μας δείχνει πώς την εννοείτε. Άλλωστε είναι εμφανές ότι για εσάς η αναβάθμιση προκύπτει από την αξιολόγηση μόνο του εκπαιδευτικού. Εμείς προτείνουμε, όμως, να ρωτήσετε τους γονείς και τους μαθητές για το σχολικό πρόγραμμα και τις ευκαιρίες που δίνει το σχολείο. Πώς φαίνεται άραγε στους γονείς η οικονομική αφαίμαξη που δέχονται καθημερινά εξαιτίας των πραγματικών ελλείψεων του σχολείου για τις οποίες δεν ευθύνεται ο εκπαιδευτικός; Πώς φαίνεται στους μαθητές η φοίτησή τους στο σχολείο με μόνο στόχο την εισαγωγή τους στο πανεπιστήμιο και τελικά, την ανεργία; Και επειδή η αξιολόγηση δεν είναι αφηρημένη έννοια, έτσι όπως την ορίζετε, κατακρεουργεί κάθε δημιουργικότητα του εκπαιδευτικού, κάθε παιδαγωγική ελευθερία, ενώ η σύνδεσή της με κριτήρια της αγοράς έχει αποδειχθεί όπου κι αν εφαρμόζεται. Η δική σας αρχή έγινε από τα σχολικά βιβλία που εκδόθηκαν από ιδιωτικούς εκδοτικούς οίκους των οποίων η διαφήμιση δεσπόζει στο εσώφυλλο των βιβλίων.
Τελικά, χρησιμοποιώντας και εμείς την επίκληση στην αυθεντία δεν έχουμε παρά να επικαλεστούμε τα λόγια του μεγάλου παιδαγωγού Paulo Freire: «δεν υπάρχουν εκπαιδευτικά προβλήματα, υπάρχουν πολιτικά και κοινωνικά προβλήματα που αντανακλώνται στην εκπαίδευση».

ΥΓ1: Θέλατε από εμάς να απαντήσουμε εντός τεσσάρων ωρών στα θέματα, ενώ έχουν ήδη περάσει τόσες μέρες και εσείς που τα ορίσατε δεν έχετε βγάλει καν σωστές απαντήσεις!!!!
ΥΓ2: Φέτος προβλήθηκε στις κινηματογραφικές αίθουσες η ταινία «Ανάμεσα στους τοίχους». Σας την προτείνουμε ανεπιφύλακτα.


ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΔΙΟΡΙΣΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
adioristia@freemail.gr, syllogosadioristwnekpaideytikwn.blogspot.com
τηλ. επικοινωνίας: 6994027752
 
Copyright 2009 Π.Ε.Α.Ε.. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan