Την Τετάρτη, 29/9, πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας συνάντηση της Π.Ε.Α.Ε. με τον διευθυντή της Ειδικής Αγωγή Γ. Αλεβίζο και την κ. Τζ. Παναγιωτοπούλου.
Από πλευράς μας τέθηκε ένα γενικό πλαίσιο συζήτησης και μια έντονη κριτική απέναντι στην ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας, η οποία όλο το προηγούμενο χρονικό διάστημα έχει επιλέξει να συμπεριφέρεται στα ζητήματα ειδικής αγωγής –είτε αυτά αφορούν ζητήματα προσλήψεων εκπαιδευτικών είτε την ίδια τη λειτουργία των δομών της ειδικής αγωγής και του υποστηρικτού πλαισίου μαθητών και γονιών– με απίστευτη προχειρότητα και ανευθυνότητα. Δεν είναι δυνατόν η ειδική αγωγή στην πραγματικότητα να λειτουργεί πάντα ως ο προθάλαμος εφαρμογής αντιδραστικών αλλαγών στην εκπαίδευση σε βάρος τόσο των παιδιών όσο και των εκπαιδευτικών, δεν είναι δυνατόν το Υπουργείο Παιδείας να νομοθετεί μέσω εγκυκλίων και στην πραγματικότητα να δημιουργεί στη λειτουργία της ειδικής αγωγής ένα απίστευτο χάος.
Αρχικά, συζητήθηκε αναλυτικά το νέο πρόγραμμα «εξειδικευμένης υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και μαθησιακές δυσκολίες». Το πρόγραμμα αυτό, χρηματοδοτούμενο από το ΕΣΠΑ και με διάρκεια 2 χρόνια, περιλαμβάνει, όπως ενημερωθήκαμε, την επιμόρφωση των συναδέλφων τις 2 πρώτες βδομάδες μετά την πρόσληψή τους, εντός του ωραρίου εργασίας τους και όχι τα Σαββατοκύριακο και θα διεξαχθεί μέσω ΠΕΚ. Οι συνάδελφοι αυτοί θα προσληφθούν ως Αναπληρωτές Κανονικού Ωραρίου και με τα μισθολογικά και ασφαλιστικά δικαιώματα που έχουν και στη γενική αγωγή. Τόσο, όμως, η προϋπηρεσία όσο και η βεβαίωση της επιμόρφωσης δε συνυπολογίζονται για την ειδική αγωγή. Ιδιαίτερα σημαντική εξέλιξη αποτελεί η δήλωση του κ. Αλεβίζου, μετά από επίμονες ερωτήσεις μας, ότι η προϋπηρεσία όλων των συναδέλφων που εργάζονται φέτος θα καταγραφεί και θα προστεθεί στους πίνακες αναπληρωτών και ωρομισθίων που θα δημοσιευτούν και για το σχολικό έτος 2011-2012, εξέλιξη ιδιαίτερα σημαντική δεδομένου ότι ο νέος νόμος όριζε το συνολικό κλείδωμα των πινάκων στις 30/6/10. Με αφορμή την κουβέντα για την επιμόρφωση και τα κριτήρια με το οποία καλούνται σήμερα οι εκπαιδευτικοί να εργαστούν στην ειδική αγωγή τέθηκε από πλευράς μας το θέμα των σεμιναρίων που αν και το Υπουργείο δήλωσε ότι καταργούνται ως προσόν διορισμού, δεν επεμβαίνει προκειμένου να πάψουν ιδιωτικοί φορείς να παρέχουν βεβαιώσεις και να απατούν συναδέλφους. Επιπλέον, θίξαμε την τρομερή και εσκεμμένη, κατά την άποψή μας, επιλογή τα σεμινάρια να «επιτρέπουν» να εργαζόμαστε ως αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι, αλλά όχι ως μόνιμοι. Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δήλωσε ότι δεν μπορεί να επέμβει στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ενώ παραδέχτηκε την παραπάνω διαπίστωση μας για τον τρόπο πρόσληψης. Στο αίτημά μας για ίδρυση δημόσιου φορέα που θα επιμορφώνει το σύνολο των εκπαιδευτικών της ειδικής αγωγής, χωρίς κόστος για τους εκπαιδευτικούς, πήραμε για άλλη μια φορά μια γενική απάντηση ¨καλό θα ήταν, αλλά…».
Ακολούθησε συζήτηση για τον διαγωνισμό ΑΣΕΠ ειδικής αγωγής. Εξαρχής δηλώσαμε την αντίθεσή μας στον συγκεκριμένο τρόπο πρόσληψης, τονίζοντας ότι στην ειδική αγωγή ακόμα περισσότερο δεν έχει νόημα η διεξαγωγή του συγκεκριμένου διαγωνισμού απόρριψης και όχι πρόσληψης, δεδομένου ότι οι συνάδελφοι ήδη δουλεύουν στα σχολεία αυτά ως αναπληρωτές, θα μπορούσαν να διοριστούν όλοι με βάση την προϋπηρεσία και το έτος λήψης πτυχίου, αφού η πραγματικότητα των κενών, ακόμα και αυτών που το ίδιο το Υπουργείο δηλώνει και αποδέχεται, αποδεικνύει ότι όχι μόνο δεν περισσεύουν εκπαιδευτικοί, αλλά δε φτάνουν και για να τα καλύψουν. Η απάντηση ότι ο διαγωνισμός αυτός αφορά μόνο τις ειδικότητες ΠΕ61 και ΠΕ71 και μάλιστα η δήλωση ότι καθυστερεί γιατί ακόμα αναμένουν τον καθορισμό οργανικών θέσεων, απέδειξε ότι όταν το Υπουργείο δήλωνε ότι δε γίνονται μόνιμοι διορισμοί εξαιτίας του ότι δεν έχει γίνει ΑΣΕΠ ήταν ψέμα, αφού πρώτα ορίζονται οι οργανικές θέσεις και έπειτα καθορίζεται ο τρόπος πρόσληψης, ο οποίος δε σχετίζεται με αυτόν τον καθορισμό. Ιδιαίτερη σημασία αποτελεί το γεγονός ότι οι νέοι αυτοί διορισμοί δε θα προκύψουν από τον καθορισμό νέων οργανικών θέσεων, αλλά από τη μετατροπή υπαρχόντων, γεγονός που αποδεικνύει ότι δεν υπάρχει καμία πρόθεση για επιπλέον διορισμούς και κάλυψη πραγματικών αναγκών, αλλά για μια «μαθηματική πράξη» προκειμένου να τακτοποιηθεί ένα «πρόβλημα», χωρίς για άλλη μια φορά να υπάρχει σοβαρός σχεδιασμός για τα ίδια τα σχολεία και το καθεστώς εργασίας των εκπαιδευτικών. Οι δε συνάδελφοι που θα διοριστούν μέσω αυτού του ΑΣΕΠ απευθύνονται στις δομές τις πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και στα ΕΕΕΕΚ.
Έντονη ήταν από πλευρά μας η επιμονή στη συζήτηση για τον ορισμό οργανικών θέσεων σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση και οι μαζικοί διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών και στα ειδικά σχολεία, μιας και η υπάρχουσα κατάσταση δείχνει ότι αυτά λειτουργούν κατά βάση και πολλές φορές μόνο με ελαστικά εργαζόμενους. Ο κ. Αλεβίζος δήλωσε ότι κάτι τέτοιο θα γίνει στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, χωρίς όμως να ορίζει το πότε και πώς αυτές θα οριστούν κ.ο.κ., κάνοντας στην πραγματικότητα απλά μια δήλωση προθέσεων χωρίς καμία δέσμευση. Στην ερώτηση για το αν θα διατηρηθούν οι υπάρχουσες δομές στην ειδική αγωγή ή υπάρχει πρόθεση για αλλαγές ήταν χαρακτηριστική η απάντηση ότι αυτή τη στιγμή άποψή τους είναι να λειτουργήσουν προγράμματα δοκιμαστικά, τα οποία θα αξιολογούνται διαρκώς, επιβεβαιώνοντας άλλη μια φορά το μαζικό πείραμα που γίνεται στην ειδική αγωγή, την πρόθεση να μην υπάρχουν χρηματοδοτήσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά από προγράμματα τα οποία έχουν περιοδικότητα και ημερομηνία λήξης, ενώ οι όροι που υπάρχουν για την εφαρμογή τους, αλλά και την εργασία των εκπαιδευτικών σε αυτά είναι ιδιαίτερα δυσμενείς και τελικά, οδηγούν τη λειτουργία της ειδικής αγωγής σε μια απίστευτη αστάθεια.
Επιμείναμε στην ανάγκη δημοσιοποίησης των κενών προτού γίνουν οι δηλώσεις πρόσληψης των εκπαιδευτικών, αλλά και στη σημασία να υπάρχει ενημέρωση σε όλους τους υπευθύνους που δηλώνουν κενά (διευθυντές, προϊστάμενους κοκ) να δηλώνονται αυτά με βάση τις πραγματικές ανάγκες και όχι με βάση το «ό,τι θέλω κάνω», που γίνεται μέχρι τώρα, ενώ ενημερωθήκαμε ότι στα μέσα της επόμενης βδομάδας θα υπάρξει νέα φάση προσλήψεων.
Τέλος, τέθηκε για άλλη μια φορά το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στους συναδέλφους των τεχνικών ειδικοτήτων με τη νέα εγκύκλιο και το θέμα της ΑΣΠΑΙΤΕ. Οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, αν και αναγνώριζαν τα προβλήματα με την ΑΣΠΑΙΤΕ (την έλλειψη θέσεων και τη μη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τεχνικών ειδικοτήτων που ήδη δουλεύουν στα σχολεία), αλλά και με τη μη ύπαρξη πίνακα μηδενικής προϋπηρεσίας (εξαιτίας του ότι δεν έβγαινε ο αλγόριθμος!) δήλωναν ότι δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς, ενώ ισχυρίστηκαν ότι ακολούθησαν την πεπατημένη της γενικής αγωγής. Αυτό φυσικά δεν ισχύει, αφού στη γενική αγωγή προκειμένου να προσμετρηθεί η ΑΣΠΑΙΤΕ ως προσόν για την κατάταξη στους πίνακες πρέπει κάποιος να έχει προϋπηρεσία. Ζητήσαμε από το Υπουργείο την άμεση αλλαγή της εγκυκλίου, καθώς και την παρέμβαση στην ΑΣΠΑΙΤΕ, αφού δεν είναι δυνατό να ζητείται ένα προσόν όταν αυτό δεν είναι δυνατό να το αποκτήσουν οι εκπαιδευτικοί εξαιτίας των ελάχιστων θέσεων που η ΑΣΠΑΙΤΕ προκηρύσσει. Επιπλέον, θίξαμε το θέμα ότι δεν είναι δυνατό να αντιμετωπίζεται συνολικά η πρόσληψη των εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή ως ένα copy paste της γενικής και μάλιστα με πρόχειρο τρόπο, νομοθετώντας με διοικητικές εγκυκλίους.
Εν κατακλείδι η χθεσινή συνάντηση αποτέλεσε για εμάς άλλη μια επιβεβαίωση για τα κακώς κείμενα και στην ειδική αγωγή. Το καθεστώς ελαστικής εργασία των εκπαιδευτικών σε αυτά τα σχολεία φαίνεται να διαιωνίζεται, αφού δεν υπήρξε καμία δέσμευση για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, καμία πραγματική πρόθεση για τη λειτουργία βασικών δομών που μπορούν να απευθύνονται στο σύνολο των παιδιών με αναπηρία ή /και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι η φράση «πρώτα ο μαθητής» είναι ένας επικίνδυνος βερμπαλισμός, ένα σύνθημα που αποκρύπτει τη διάλυση του δημόσιο σχολείου και των εργασιακών σχέσεων σε αυτό. Όπως το προηγούμενο χρονικό διάστημα έτσι και τώρα και στο μέλλον θα συνεχίσουμε με μαζικούς αγώνες, όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί –μόνιμοι και αδιόριστοι– γονείς και μαθητές να απαιτούμε αυτά που μας ανήκουν.